RESIPI LAZAT GRUEL LEMBUT

RESIPI LAZAT GRUEL LEMBUT

Bagaimana untuk membuat resipi lazat Gruel lembut
Gruel resipi-enak dan lembut bertekstur adalah ciri-ciri gruel putih yang diperbuat daripada tepung beras dan santan. Berkhidmat dengan gula brown sos semburan membuat bubur menyelerakan nasi yang dicampur dengan rasa manis legit biasa menjadi hidangan kegemaran keluarga yang di rumah.

Walaupun dibuat mudah, bagaimana untuk membuat gruel yang enak dan berkrim dan tidak bergumpal bukanlah semudah yang membayangkan. Kerana selain daripada mengukur resipi tepat juga mengandungi beberapa tips ringkas dan helah untuk berjaya dan berjaya dalam proses membuatnya. Dari membubarkan tepung dengan sedikit santan, menggunakan haba yang rendah, kacau sehingga proses yang perlu dilakukan secara berterusan (lihat lebih banyak maklumat dalam bagaimana untuk membuat gruel di bawah).
Menu pencuci mulut tradisional ini sering juga pilihan untuk Sarapan Pagi, dan sering dibuat dengan gabungan atau dihidangkan bersama bahan-bahan lain, seperti jagung manis, candil, Mutiara sagu, ijo ais pisang atau sebaliknya. Di samping itu, oleh kerana tekstur lembut khas adalah juga sering menu untuk makanan bayi dengan susu sebagai aloi yang.
Bagaimana untuk membuat Gruel yang
Penyediaan Gruel bahan-bahan doh

200 gram tepung beras
1200 ml santan dari kelapa 1 bijirin
2 keping daun pandan
1/2 sudu kecil garam

Bahan-bahan sos gula perang

250 gram combed brown sugar
200 ml air
2 keping daun pandan
kulit kayu manis 3 cm
2 buah nangka yang masak dipotong keping mengikut rasa (pilihan)

Bagaimana untuk membuat Gruel yang

Santan dibahagikan kepada dua bahagian atau setiap 600 ml santan terlebih dahulu. Satu bahagian santan dicampur dengan beras tepung dan garam, kacau sehingga benar-benar rata tidak berputar.
Manakala satu bahagian santan ke mendidih bersama-sama dengan daun pandan sambil terus memberi diaduk-aduk. Setelah mendidih, perlahan-lahan kacau beras tepung adunan dan kelapa susu adalah yang pertama untuk bertahan sambil terus memberi diaduk-aduk dan masak sehingga tebal dan meletup-letup.
Doh harus boleh dimasak begitu bahawa apabila dikacau penahanan keputusan adalah lembut dan tidak berputar (kacau sepenuhnya dileperkan, lebih mudah menggunakan spatula kayu), masa memang agak seketika atau sehingga adunan tidak lagi bau tepung. Hujung yang seterusnya adalah dengan menggunakan haba yang rendah jadi tidak untuk overcook cepat dan hasilnya boleh dimasak dengan rata dan sempurna.
Untuk perap gula perang, masak air dikongsi, gula perang, daun pandan dan kulit kayu manis. Kacau dan kemudian masak hingga mendidih dan gula dibubarkan, matikan api dan kemudian Tambah cebisan nangka masak. Tuangkan gruel ke dalam mangkuk atau menghidangkan hidangan dengan Kuah sos sirami, gula perang lebih kemudian sedia untuk dihidangkan.

0 komentar:

Post a Comment

Anda pasti dah buka Laman ini, di mana komen anda

Post Ads

 

Follow us