Resepi Kek Cubit Yang Enak dan Lazat

Resepi Kek Cubit Yang Enak dan Lazat
Resepi Kek cubit ialah salah satu resipi kuih tradisional yang saat ini masih dicari oleh para ibu yang mencintai kuliner khususnya masakan kuih-kuih basah tradisional. Dilihat secara sepintas lalu kue cubit ini memang begitu mirip dengan kuih lumpur. Walau bagaimanapun, bentuk yang dimiliki oleh kue cubit kelihatan agak mengembang dan tentu saja ada taburan meses atasnya.

Diameter kue cubit tidaklah terlalu besar. Diameter yang dimilikinya mungkin hanya kira-kira 3-4 cm. Biasanya kuih cubit ini paling mudah ditemui di kantin-kantin anak sekolah dasar. Ini kerana kuih cubit memang sangat digemari oleh anak-anak.

Tahukah anda kenapa kuih ini dinamakan kuih cubit? Sebetulnya ada pelbagai pendapat kenapa kuih ini dinamakan kuih cubit. Salah satunya ialah kerana cara mengambil kuih ini dengan menggunakan penyepit sehingga lebih kurang sama seperti dicubit. Walaupun banyak pendapatnya, yang penting kue cubit ini enak dan lazat ketika dimakan.


Ilustrasi kue cubit
Resep membuat kue cubit tidaklah terlalu sukar sehingga anda boleh cuba membuatnya sendiri dirumah. Ingin tahu seperti apa resipi kuih cubit yang enak dan lazat tersebut? Berikut ialah resipinya.


Resepi Kek Cubit Yang Siap Menggoyang Lidah
Bahan-bahan:
- 3 butir telur
- 100 gram margarin
- 100 gram tepung terigu
- 100 gram gula pasir
- 1 bks vanili
- ½ sdt baking powder
- ¼ soda kue
- Coklat meses atau keju yang telah diparut


Cara Membuat Kek Cubit


Langkah pertama yang perlu anda lakukan ialah dengan mencampurkan terlebih dahulu antara gula pasir dan telur pada sebuah wadah. Kemudian kocok menggunakan mixer hingga mengembang.
Tambah tepung sedikit demi sedikit, kemudian aduk hingga merata semuanya.
Tambah marjerin cair lalu aduk hingga merata. Tambah pula baking powder, soda kue, dan vanili lalu aduk kembali hingga merata.
Setelah semuanya tercampur secara merata, tuangkan adunan tersebut pada bekas seperti hal nya gelas takar supaya memudahkan anda pada saat dicurahkan pada cetakan.
Sediakan acuan untuk kek cubit dan oleskan marjerin secukupnya saja. Kemudian panaskan acuan kuih cubit tersebut pada api kecil.
Bila sudah panas, tuangkan adunan hanya setengahnya saja pada tiap-tiap acuan supaya tidak terlalu mengembang. Setelah semua cetakan terisi adunan, tutuplah acuan tersebut.
Apabila adunan mula kelihatan mengembang atau setengah matang, taburkan coklat meses atau keju yang telah diparut diatas adonannya. Tutup semula doh dan tunggu hingga kuih benar-benar matang dan kelihatan berubah warna.
Setelah matang, angkat kek cubit tersebut dan kuih cubit pun sudah siap untuk dimakan.

0 komentar:

Post a Comment

Anda pasti dah buka Laman ini, di mana komen anda

Post Ads

 

Follow us