Cara Membuat Susu Soya Yang Sangat Mudah

Cara Membuat Susu Soya Yang Sangat Mudah. Cara membuat susu soya begitu mudah dan anda pun juga boleh membuatnya sendiri dirumah. Walaupun sederhana, kandungan gizi yang dimiliki oleh susu soya tidaklah jauh berbeza dengan nutrisi yang dimiliki oleh susu lembu.
cara membuat susu soya
Ilustrasi susu kacang soya
Beberapa kandungan nutrisi susu kacang soya di antaranya adalah vitamin A, vitamin B1, vitamin C, zat besi, kalsium, fosforus, karbohidrat, lemak, protein, dan kalori. Sedangkan manfaat susu soya antara lain:

Menurunkan berat badan
Mencegah kanser prostat
menurunkan kolesterol
mencegah osteoporosis
Menopause terasa lebih selesa


Bahan-bahan untuk pembuatan susu soya tidaklah banyak kerana bahan utama dalam pembuataannya hanya memerlukan kacang soya dan air. Kadar air yang diperlukan disini juga boleh disesuaikan dengan kekentalan yang anda inginkan. Sedangkan adanya penambahan daun pandan, vanila, gula, dan garam biasanya dimanfaatkan untuk mengurangkan rasa langu dari kacang soya.

Cara Membuat Susu Soya Yang Sederhana

Langkah pertama yang mesti dilakukan adalah mencuci kacang soya dengan air bersih kemudian rendam selama 10 jam atau semalaman hingga saiz kacang soya membesar dan empuk. Setelah itu baru bersihkan kulit arinya.
Kacang soya selanjutnya dimasukkan kedalam blender dan tak lupa tambah pula air kedalamnya. Perbandingan antara kacang soya dengan air adalah 1: 3.
Blender hingga halus kemudian saring dengan menggunakan kain putih, kain kasa, atau boleh juga menggunakan saringan yang lubang-lubangnya sangat kecil.
Seterusnya adunan yang telah dihaluskan kemudian direbus guna membasmi dari kuman dan mengurangkan aroma kacang soya yang masih langu. Rebus dengan menggunakan air sedang sambil diaduk-aduk supaya susu soya tidak pecah. Ketika perebusan inilah anda boleh menambah beberapa bahan-bahan lain supaya susu soya menjadi kaya akan rasa. Anda boleh menambah halia, gula, serbuk coklat, sedikit garam, daun pandan, atau vanila. Untuk vanila sebaiknya tambah sedikit sahaja supaya rasanya tidak menjadi pahit.

0 komentar:

Post a Comment

Anda pasti dah buka Laman ini, di mana komen anda

Post Ads

 

Follow us