Resepi masakan sahur

Disaat awal bulan puasa, kebanyakan ibu akan berasa lebih teruja untuk menyediakan pelbagai variasi hidangan menu hidangan dengan pelbagai istimewa dan khas. Ini akan pentingnya nilai pemakanan untuk tenaga yang mencukupi ketika menjalani puasa. Tetapi ia akan berbeza minggu depan selepas jangka masa, kekurangan tidur yang tidak seperti hari-hari biasanya sementara harus tetap sehari suntuk untuk membuat keperluan penciptaan menu Sahur yang sangat mudah.

Secara praktikal memasak sememangnya bertentangan dengan perkataan malas. Masakan yang praktikal lebih sesuai jika ia dimaksudkan sebagai gagasan atau idea-idea dalam menu pilihan atau memupuk masakan di yang lebih mudah dan ringkas, tanpa mengabaikan penggunaan bahan-bahan yang sihat dan berkhasiat serta cita-rasa yang terhasil.

Selain daripada pemilihan bahan-bahan mentah yang tidak mudah atau ekonomi, Nita sehingga sebelum bahan-bahan dan perasa-perasa dari memasak resipi yang sihat resipi telah dipilih akan sekurang-kurangnya memberi kesan praktikal kerana bahan-bahan dan sebati menggunakan sudah tersedia. Untuk memudahkan carian supaya ia boleh menambah kepada koleksi rujukan senarai pesta menu Sahur bulan Ramadan, kita automatik ringkasan beberapa contoh resipi menu Sahur sambil makan menu Iftar hidangan sihat yang lazat, praktikal di sini.
Resipi Menu Sahur yang sihat secara praktikal
RESIPI TELUR RUJAK
Telur-telur yang perasa rujak boleh menjadi hidangan istimewa walaupun diproses adalah sangat mudah, dan boleh menggunakan telur ayam atau telur puyuh. Jika tidak dapat rebus, telur ayam boleh diceplok atau didadar sahaja.

6 telur ayam
200 ml air
2 camca besar air Asam
1 sudu teh pes udang
3 sudu besar gula perang
1 helai daun limau nipis
untuk rasa garam
minyak perlu masak

Halus bahan perasa:

5 keping merah cayenne pepper
3 keping untuk cili kerinting
1 red plum tomato
bawang putih 1 cengkih

BAGAIMANA UNTUK MEMBUAT:

Rebus telur sehingga selesai, Peel shell sebentar kemudian goreng dalam minyak yang panas secukup rasa sehingga usang.
Panaskan sedikit lebih banyak minyak di dalam kuali leper, Saute perasa yang licin, lime pes udang dan daun-daun hingga berbau harum. Tuang air Asam garam, air, dan masukkan gula perang, kemudian Gaul.
Buat masukkan telur, kacau sekali-sekala dan masak sehingga bahan perasa thickens.

RESIPI SARDIN
Menyetok tin sardin di dalam peti sejuk juga menjadi senjata yang kuat untuk menu yang praktikal. Dengan sedikit perubahan dalam masakan akan menambah Khas lepas makan sajian.

1 tin sardin saiz besar ABC
1 red plum tomato dipotong keping
10 SM halia dihiris nipis rod yang menyerupai batang
1/2 bawang dipotong keping
4 bijirin daripada bawang merah dihiris nipis
3 ulas bawang putih, dihiris
6 buah-buahan merah cayenne pepper adalah intact atau nipis dihiris secukup rasa pedas di Marinades
1/2 sudu teh lada serbuk
gula 1/2 tsp zarah
garam secukup rasa
1/2 tsp bouillon serbuk atau bahan perasa secukup rasa
150 ml air
minyak untuk sauteing

BAGAIMANA UNTUK MEMBUAT:

Haba minyak dan kemudian TUMIS Bawang besar, bawang putih, bawang merah dan halia sehingga wangi. Tuangkan sardin Kuah, Gaul kemudian masukkan air, cayenne pepper, garam, lada sulah, gula, perasa dan Gaul sehingga sebati.
Masukkan kepingan ikan dan tomato, masak kacau sekali-sekala sehingga Kuah thickens secara beransur-ansur dan matang.

BOBOR RESIPI SAYUR-SAYURAN
Sayur bayam dengan santan yang tidak pekat variasi masakan bayam dengan memandang menyelerakan segar.

2 tandan bayam, siangi dan basuh bersih
2 keping daun bay
3 cm lengkuas, geprek
900 ml santan daripada 120 gram kelapa parut
gula 1 sudu teh zarah
1 sudu kecil garam
1/2 tsp serbuk bouillon atau secukup rasa
minyak untuk sauteing

Halus bahan perasa:

1 sudu teh ketumbar tanah
1/2 tsp lada bijirin
2 cm dalam saiz Miku
2 ulas bawang putih
4 bijirin daripada bawang merah
3 bijirin candlenut

BAGAIMANA UNTUK MEMBUAT:

Panaskan sedikit minyak di dalam kuali dengan api, tumis perasa yang lancar, lengkuas dan daun Bay sehingga aromatic. Tuangkan dalam santan dan masak sambil diaduk-aduk hingga mendidih.
Tabur garam, gula dan serbuk sup, campuran juga dan kemudian lepas masukkan bayam. Masak sebentar sambil sekali-sekala kacau sehingga bayam kelihatan melenting atau cukup matang.

RESIPI CENDAWAN SJ
Biasa dengan telur scrambled sebagai menu Sahur yang praktikal, Omelet gabungan cendawan boleh menjadi suatu perubahan tambahan.

4 telur
100 gram cendawan, dihiris nipis telinga kecil dan basuh ia membersihkan
1/2 sudu kecil garam
1/2 tsp serbuk bouillon
1/4 sudu teh lada bijirin mashed
1 keping kerinting cili merah, hiris sudut
1 bawang, dihiris sudut
2 bijirin labu bawang merah, dihiris nipis
minyak masak secukup rasa



BAGAIMANA UNTUK MEMBUAT:

Melepaskan telur bersama-sama dengan garam, lada sulah dan air rebusan serbuk, Campurkan dengan serbuk tauhu di dalam bekas. Tambah tepung, kacau dan kemudian masukkan semua bahan lain dan Gaul.
Menyediakan lembaran penaik, ringan kot dengan plastik dan kemudian tuangkan adunan dan meratakan. Jika tanpa hidangan itu penaik boleh diperkenalkan hanya dengan plastik kepada bungkal rata atau berbentuk bulat oval.
Kukus selama 30 minit pada api sederhana, angkat ia dan biarkan ia sejuk dahulu. Alih keluar daripada lembaran penaik, kemudian dipotong hirisan atau dataran yang dibentuk mengikut rasa. Berenang ke dalam putih telur seterusnya roll ke dalam breadcrumbs, sekali siap sedia untuk boleh goreng atau simpan dalam peti sejuk bagi inventori.
Kepanasan minyak adalah cukup banyak atas api sederhana, GORENG sehingga keperangan bungkal kuning serta belakang dan ke hadapan untuk jangka sekata.

RESIPI TUMIS CHICKPEA
Bukan sahaja kacang, rentetan kacang goreng yang dimasak juga akan membawa hidangan sayur-sayuran segar terutamanya digabungkan dengan toge, dan matlamat penggunaan masakan ringkas tapi lazat.

200 gram kacang panjang yang dipotong keping
100 gram toge, Buang ekor
10 keping hirisan nipis daging lembu, Bebola daging
3 bijirin labu bawang merah, dihiris nipis
2 ulas bawang putih, dihiris
plum merah 1 tomato, dipotong hirisan
200 ml air
1 helai daun bay
2 cm lengkuas digeprek
1 sudu besar sos tiram
kicap manis 3 sudu besar
1/2 sudu kecil garam
1/2 sudu kecil lada
1/2 tsp serbuk bouillon atau secukup rasa
secukup rasa minyak tumis

BAGAIMANA UNTUK MEMBUAT:

Panaskan sedikit minyak, saute bawang, bawang putih, daun Bay dan lengkuas, kacau-kacau sehingga aromatic, kemudian masukkan cendawan yang dihiris dan Gaul sehingga sebati.
Masukkan kacang panjang kemudian tuangkan air, garam, lada sulah, serbuk sup, sos tiram dan kicap manis. Gaul seterusnya masak sehingga kacang dan herba untuk menyemai.
Selepas Kuah agak mengecut, masukkan tomato dan Gaul kemudian padamkan api. Buat masukkan toge dan Gaul sehingga sebati (toge begitu tidak terlalu segar dan tetap Nering), mengangkat dan sedia untuk dihidangkan.

RESEPI SUP KACANG MERAH
Mudah dengan tiada daging tetapi kacang merah yang masih sedap dan menyelerakan sudah tentu dapat meningkatkan nilai pemakanan Menu hidangan keluarga Sahur.

250 g merah kekacang
150 g lobak merah, dipotong keping
2 tangkai daun bawang, potong menjadi hirisan
1 tomato, dipotong hirisan
4 bijirin labu bawang merah, dihiris nipis
kulit kayu manis 3 cm
gula 1 sudu teh zarah
1 sudu kecil garam
1/2 tsp serbuk bouillon atau secukup rasa
1.5 liter air

Halus bahan perasa:

1/2 sudu kecil lada
4 ulas bawang putih
1/2 tsp pala

BAGAIMANA UNTUK MEMBUAT:

Kacang merah rebus dengan air secukup rasa sehingga tender, angkat dan buang air yang direbus. Selain daripada membuat ia tender, boleh juga mengurangkan aroma dan rasa kacang berperisa merah kurang dari SAP ini.
1.5 liter air mendidih, sementara menunggu air hingga mendidih kita tumis bahan perasa licin dan merah bawang dengan sedikit minyak sehingga aromatic.
Mengangkat rempah digoreng dan masukkan ke dalam air yang sudah mendidih stew. Masukkan juga dalam lobak merah, kacang, scallions dan serbuk garam, gula dan air rebusan. Kacau dan kemudian mereneh sehingga masak dan aroma bau kian.

RESEPI SOSEJ MASAM MANIS
Sebagai tambahan kepada mana-mana sosej Bebola daging, sering menjadi subjek pilihan yang mengisi ruang dalam peti sejuk.

10 keping sosej daging lembu
5 tahu saiz sederhana
3 bijirin labu bawang merah, dihiris nipis
2 ulas bawang putih, dihiris
1 sudu besar sos tiram
4 sudu besar sos soya manis
4 sudu besar sos tomato
1/2 tsp serbuk bouillon atau secukup rasa
1/2 sudu kecil lada
1 sudu teh kicap
1/2 sudu teh garam atau secukup rasa
200 ml air
1 sudu besar cornstarch, membubarkan dengan sedikit air
secukup rasa minyak masak

BAGAIMANA UNTUK MEMBUAT:

Potong sosej 2 atau 3 keping, membahagikan separuh daripada bahagian pepenjuru. kemudian GORENG sehingga merkah. Tahu di dadu, potong menjadi kepingan dan kemudian goreng sehingga masak.
Panaskan sedikit minyak dan kemudian tumis bawang dan bawang putih hingga harum. Tuang air, kicap, kicap manis, sos tomato, sos tiram dan garam, serbuk bouillon dan lada sulah. Kacau dan kemudian masak sehingga Kuah agak menurun.
Tuangkan penyelesaian cornstarch, kacau sehingga Kuah thickens dikacau- dan kemudian padamkan api. Masukkan sosej dan tahu bahawa ia telah goreng buat dan Gaul, angkat dan sedia untuk dihidangkan.

0 komentar:

Post a Comment

Anda pasti dah buka Laman ini, di mana komen anda

Post Ads

 

Follow us