IKAN BAKAR RESEPI ETONG SAMBAL OELEK

IKAN BAKAR RESEPI ETONG SAMBAL OELEK

Cara-cara membuat resepi ikan bakar Sambal Oelek Etong
Ikan resepi Etong Sambal Oelek etong-ikan bakar adalah sejenis laut ikan itu memang asalnya tidak sefamiliar bawal, jenahak atau lain-lain jenis unsalted ikan seperti ikan emas dan gurame, kerana ikan mempunyai etong kulit keras. Tetapi di sebalik kulit luar ikan keras dan kasar etong, ternyata terdapat daging yang tebal dan lembut, dan sangat sedap dan lazat dijilat. Minyak etong menu ikan semakin popular dan mudah didapati di rumah atau Restoran-restoran di kawasan Subang, Jawa Barat, bahkan kini ia sering dijumpai di tempat lain.
Sebelum pemprosesan etong ikan menjadi ikan bakar yang lazat, kita mesti melepaskan kulit terlebih dahulu, untuk hidup lebih praktikal tanya penjual kepada kulit Nya. Seperti dengan mana-mana ikan lain panggang, cara-cara membuat panggang ikan etong juga semakin enak dihidang dengan sambal sebagai pelengkap. Sebagai tambahan kepada sos cili atau sos cili dengan halia, kita juga boleh termasuk dengan sambal oelek (ulek) pedas untuk cocolannya.
Etong resipi ikan bakar
Penyediaan bahan-bahan dan perasa ikan panggang Etong

etong ikan 1
1 keping limau nipis untuk anda
3 cm lengkuas digeprek
digeprek Serai 1 batang jagung
1/2 sudu kecil garam
1/2 sudu teh lada serbuk
gula 1/2 tsp zarah
100 ml air
minyak untuk sauteing

Rempah campuran:

7 bijirin daripada bawang merah
4 ulas bawang putih
5 cm kunyit
candlenut 4 bijirin
1 sudu besar ketumbar
4 padi merah besar

Bagaimana untuk membuat Etong ikan bakar

Buang kulit ikan, keluarkan isi perutnya etong dan kerat-kerat badan-Nya, kemudian basuh bersih. Gosok dengan jus lemon dan biarkan berdiri kira-kira 15 minit.
Panaskan sedikit minyak, tumis bahan perasa yang halus, Serai dan lengkuas sehingga aromatic. Tuangkan air, garam, gula dan lada sulah, kemudian kacau-kacau sehingga masak dan kering Kuah di.
Gosok ikan bersama perasa halus digoreng buat sehingga sekata di dalam perut ikan, ketepikan lagi selama 60 minit atau hingga rempah benar-benar penting. Seterusnya Nering ikan sehingga masak sekata, manakala Berlumur dengan sisa perap kacau goreng buat setiap kali ikan di belakang.

Bahan-bahan sambal Oelek

Buang padi merah besar 4 batang jagung
20 buah-buahan merah cayenne pepper sisa batang jagung
5 butir bawang merah Peel
2 ulas bawang putih dikupas kulit
1 plum tomato
2 sudu udang tampal udang dibakar
1 sudu teh gula perang
1 buah-buahan limau purut
minyak untuk menggoreng secukup rasa

Cara-cara membuat Sambal Oelek

Panaskan minyak secukup rasa, kacau dalam padi, Bawang besar dan tomato untuk tenggelam. GORENG sehingga selesai atau mengampunkan mengkerut, dan lif dan longkang.
Masukkan semua bahan-bahan goreng buat dalam ulekan, Tambah garam, gula dan udang paste. Ulek sehingga sebati dan kacau, kemudian memberikan air jus limau purut.

0 komentar:

Post a Comment

Anda pasti dah buka Laman ini, di mana komen anda

Post Ads

 

Follow us