RESIPI AYAM SUP BIASA KOYA REMPIT

RESIPI AYAM SUP BIASA KOYA REMPIT

Cara-cara membuat ayam sup resipi lazat Koya praktikal Rempit
Resipi ayam Soto Rempit Koya-Soto Rempit, Jawa Timur asli merupakan salah satu menu masakan khas yang sangat popular di dunia Kepulauan persotoan. Selain daripada bahan perasa dengan soto Rempit kuning serta melengkapkan pelbagai, berkhidmat dengan seorang yang sungguh menggoda soto koya serbuk juga ciri-ciri utama yang menjadikan sup yang enak dan menyelerakan semakin Rempit bila dimakan.

Resipi ayam sup biasa Rempit lazat cara untuk membuat praktikal dan soto koya unik sukan kita boleh dengan mudah dirumah. Jika ada Ayam Kampung sememangnya boleh menjadi pilihan untuk menambah satu rasa yang menyelerakan hidangan istimewa soto cota.

Rempit Soto bahan-bahan perasa
Penyediaan bahan-bahan dan perisa-perisa Soto Rempit Koya

1 kg daging ayam dan 1 keping limau nipis untuk anda
2200 ml air
2 keping daun oren
3 keping daun bay
2 tangkai serai digeprek
3 cm lengkuas
1 sudu besar garam
gula 1 sudu besar zarah
1/2 tsp serbuk bouillon

Perasa tampal:

8 bijirin daripada bawang merah
5 ulas bawang putih
candlenut 4 bijirin
3 cm halia
5 cm kunyit

Bahan-bahan: koya

keropok udang 5
4 ulas bawang putih, dihiris
1/4 sudu kecil garam

Bahan-bahan sos:

20 buah-buahan merah cayenne pepper
bawang putih 1 cengkih
1/4 sudu kecil garam
50 ml air direbus

Berkhidmat hiasannya adalah:

100 gram kaca Mee direndam air
100 gram toge dilupuskan ekor
100 gram kubis yang dihiris nipis
1 hujung batang daun bawang dihiris nipis
telur rebus, keping goreng bawang dan jus limau nipis secukup rasa

Bagaimana untuk membuat Rempit Soto ayam

Potong ayam menjadi kepingan dan cuci bersih, gosok dengan jus lemon selama 15 minit dan kemudian basuh lagi. Ayam poached dengan 2200 ml air bersama-sama sehingga Kuah daun bay dan kurang masak daging atau berkaldu selama kira-kira 20 minit. Angkat dan Parit daging ayam, manakala air di dalam periuk untuk membiarkan stew Kuah sup.
Panaskan sedikit minyak, tumis bahan perasa yang lancar, lime daun, lengkuas dan Serai sehingga aromatic. Panaskan sup dari Kuah stew kembali ayam, kemudian masukkan digoreng perasa, kacau dan masak sehingga mendidih. Memberikan gula garam dan zarah, rasa rasanya apabila perlu Tambah serbuk sup kemudian Gaul, terus memasak hingga Kuah tertakluk lagi dan dimasak.
Daging ayam yang sudah direbus lepas goreng dalam minyak panas sehingga sedikit keperangan, angkat dan longkang dan kemudian cincang-cincang.

Bagaimana untuk membuat satu Koya Soto Rempit
Bagaimana untuk membuat satu Koya Soto Rempit

Keropok udang goreng sehingga masak, kemudian bawang putih goreng sehingga masak dan keperangan.
Mash bawang putih dan garam sehingga sebati, kemudian masukkan keropok udang lecek halus manakala anda kacau blend dengan bawang putih.

Bagaimana untuk membuat sos cili
Direbus padi dan bawang putih dengan air untuk merasai sehingga kelihatan melenting, Lif dan longkang kemudian blender bersama-sama dengan 50 ml air sehingga licin. Tuangkan dalam bekas sos cili dan kemudian Tambah garam itu dan Gaul sehingga sebati.

Berkhidmat Koya Rempit Soto ayam
Sediakan dalam mangkuk hidangan, kacau dalam kubis hiris, toge, MI kaca dan ayam yang disiat dengan telur rebus, kemudian sirami dengan soto. Boleh dihiris hijau bawang, bawang goreng dan koya, kemudian Hidangkan bersama sos dan Rempit limau soto.

0 komentar:

Post a Comment

Anda pasti dah buka Laman ini, di mana komen anda

Post Ads

 

Follow us