resipi membuat es pisang hijau

resipi Membuat Es Pisang hijau - Pada kesempatan ini admin akan berkongsi satu resipi yang dapat menyegarkan suasana anda. Es pisang hijau merupakan salah satu makanan yang sangat pas untuk di nikmati pada masa suasa sedang panas seperti ini. Anda tentu tidak asing dengan makanan yang satu ini, kerana memang es pisang hijau sangat mudah untuk didapati. rasanya yang enak dan menyegarkan serta dapat melambatkan rasa lapar pastinya.

Sebahagian orang ada yang bertanya-tanya tentang bagaimana sih cara membuat es pisang hijau, kok bisa nikmat seperti ini ya? Nah, kalau anda termasuk orang yang mempunyai soalan yang sama, berikut ini merupakan resipi membuat es pisang hijau yang mesti anda cuba. Apa sahaja bahan-bahan yang digunakannya? Berikut adalah resipi lebih lanjut untuk anda.

resipi Es Pisang hijau
rese membuat es pisang hijau asli enak
Bahan-bahan:

175 g tepung beras, ayak
50 g tepung sagu
100 ml air daun suji
300 ml air
6 buah pisang raja matang
1/2 tetes pewarna hijau
1/2 sudu kecil garam


Bahan-bahan untuk bubur / sos es pisang hijau

800 ml santan dari 1 butir kelapa parut
50 g tepung beras
75 g gula pasir
1 helai daun pandan, simpulkan 1/4 sdt garam


bahan pelengkap

Ais Serut secukupnya
100 ml sirap Cocopandan
100 ml susu kental manis


Cara Membuat Ais Pisang hijau

Campurkan tepung beras, air daun suji, air, garam, dan pewarna hijau, aduk hingga rata. Masak di atas api kecil hingga mendidih sambil adunan di aduk-aduk agar tidak berbutir. Kemudian angkat.
Tambah tepung sagu sedikit demi sedikit sambil di aduk-aduk hingga kalis. Bagi adunan jadi 6 bahagian. Bulatkan dan tipiskan hingga 1/2 cm.
Balut pisang oleh adunan tepung beras sehingga semua bahagiannya tertutup rata.
kukus pisang hingga matang dan ketepikan.
Untuk Bubur: Campurkan santan, tepung, daun pandan, gula pasir, dan garam. Aduk secara merata. Masak di atas api hingga adonannya menjadi kental, jangan lupa sambil di aduk-aduk ya. Kemudian angkat.
Saran Penyajian: Potong-potong pisang hijau. Letakkan di atas piring saji. Kemudian tuangkan bubur, lalu tambahkan es serut, sirap, dan susu kental manis.
Es pisang hijau pun sudah siap disajikan.

0 komentar:

Post a Comment

Anda pasti dah buka Laman ini, di mana komen anda

Post Ads

 

Follow us