RESIPI MELEKIT SUSU COKLAT CHEESE TANSU

RESIPI MELEKIT SUSU COKLAT CHEESE TANSU

Cara-cara membuat nasi Lekit susu coklat Cheese Tansu
Resipi nasi Lekit susu (Tansu)-kita tahu banyak kuih tradisional yang pelbagai dari padi diproses, kedua-duanya diperbuat daripada tepung kek atau diproses menjadi serundeng pulut, epal kastard serta durian untuk kinca penjaja lagi terkena susu biasa semasa nasi Lekit yang disingkatkan dengan tansu.

Tansu diri, ada perbezaan dalam cara termasuk, mula susu Toping pelbagai smothered menjadikannya menarik perhatian, malah boleh dihidangkan dengan teh ais untuk sensasi sejuk menyegarkan.
Kukus nasi Lekit yang bersama-sama legitnya yang cuba minum air susu pekat manis ternyata menjadi campuran perisa lazat yang membuat ketagihan, biarkan sahaja ditambah pelbagai Toping cheese dan coklat. Bagaimana untuk membuat tansu yang mudah dan praktikal yang kami boleh sukan anda sendiri di rumah dengan perubahan Toping sebagaimana yang dikehendaki.

Penyediaan bahan-bahan untuk membuat nasi Lekit susu

500 gram beras pulut yang direndam sekurang-kurangnya 2 jam
300 ml tebal santan dari kelapa parut 1 bijirin
1 sudu kecil garam
2 keping daun pandan

Pelbagai Toping:

susu pekat manis penyebab
keju cheddar disiat
coklat marjerin menjadi cair ke bawah atau dihiris batang
Meses Brown dan berwarna-warni
lobak kelapa atau berbagai-bagai Toping lain

Cara-cara membuat nasi Lekit susu

Rendam beras pulut selama sekurang-kurangnya 2 jam, kemudian kukus pulut bersama-sama dengan 2 keping pandan leaves selama 15 minit. Sementara itu, dimasak dalam santan dan garam sambil terus kacau sehingga mendidih.
Mengangkat nasi Lekit dan dimasukkan ke dalam bekas dan kemudian tuangkan santan yang tebal juga sudah dididihkan buat, kacau baik untuk menyerap ke dalam nasi Lekit santan (gunakan sudu kayu untuk mengelakkan haba).
Jika ia telah menjadi rata dan menyerap nasi Lekit, kukus lagi selama 20 minit kemudian padamkan api dan biarkan ia suam.
Borang pulut menggunakan acuan atau boleh terus dicurahkan mangkuk/hidangan plat, sirami dengan susu pekat manis penyebab, kemudian memberikan pelbagai Toping secukup rasa dan sedia untuk dihidangkan.

0 komentar:

Post a Comment

Anda pasti dah buka Laman ini, di mana komen anda

Post Ads

 

Follow us