Bagaimana membuat kek Klepon

Klepon konon datang dari Tanah Jawa, tetapi kewujudannya telah diketahui seluruh negara dan juga di luar negeri, dalam bidang klepon Sumatera dan Malaysia yang dikenali sebagai Onde-onde. Manakala Onde-onde di Tanah Jawa makanan berbentuk sfera dan mengandungi di dalamnya dan benih bijan baluran adunan kacang hijau di luar. Kerana perbezaan tersebut sering membuat orang yang salah untuk membezakan yang mana satu adalah onde-onde yang klepon.

Klepon yang terdapat di pasaran tradisional biasanya dijual bersama-sama dengan Cenil yang berwarna-warni dan kejatuhan memang sangat sesuai disajikan di waktu pagi atau waktu petang, diiringi segelas kopi atau teh. Klepon kek biasanya dilihat putih atau hijau, tapi warna di atas boleh digantikan untuk disesuaikan dengan selera anda. Hijau boleh digunakan untuk pewarna pewarna semulajadi yang menggunakan daun suji atau daun pandan serta aroma rasanya.

Bagi anda yang berminat dengan ini ianya baik anda klepon cuba untuk membuatnya sendiri sebagai alternatif kepada makanan tradisional untuk anak-anak anda sekali gus mengetengahkan pastri tradisional yang mana kewujudannya menjadi semakin diabaikan berikutan jumlah makanan segera yang banyak kandungan yang merbahaya dibuat pembangunan kesihatan buah hati. Baik bagi orang yang ingin membuatnya saya akan berkongsi resipi beliau tentang bagaimana untuk membuat yang manis melekit lembut kek Klepon khas dan manis adalah seperti berikut.

Bagaimana untuk membuat sebuah melekit lembut kek Klepon Khas manis dan berperisa

Bahan-bahan:

250 gram tepung pulut
50 g tepung beras
1 sudu teh pandan paste
280 ml air direbus
200 gram gula perang, dihiris halus
Lobak kelapa gandum 1/2
1/4 sudu teh garam
1 helai daun pandan
2 sudu teh air limau nipis *

* Limau air dibuat dengan membubarkan 1/4 sudu teh whiting ke dalam 50 ml air, kemudian ditetapkan dan merebut sudu beningnya air.

Bagaimana untuk membuat melekit lembut kek Klepon Khas manis dan berperisa:

Gaulkan tepung pulut dengan tepung beras, kacau-kacau juga. Masukkan pandan paste dan Campurkan dengan air limau nipis dan rebus air sedikit demi sedikit sambil kacau-kacau sehingga adunan boleh dibentuk.
Ambil satu sudu adunan yang sudah begitu pipihkan kemudian mengisi dengan dihiris gula perang halus. Membuat perkara yang sama sehingga adunan habis. Masukkan ke dalam air yang mendidih akan, membenarkannya untuk doh-menguli, mengangkat terapung dan longkang.
Menggabungkan kelapa parut bersama-sama dengan daun pandan dan garam dan kemudian kukus selama 10 minit, angkat dan ketepikan.
Gulung-gulungkan doh dimasak di atas kelapa parut lobak kelapa melekat pada permukaan kek. Hidangkan.

0 komentar:

Post a Comment

Anda pasti dah buka Laman ini, di mana komen anda

Post Ads

 

Follow us